Reflektio II
- Taina Jääskeläinen
- Jan 27
- 2 min read
Henkilökohtainen digipedagogiikan kehityssuunnitelma osa 2. TRIPEDA kurssi tulee hiljalleen päätökseen ja paketissa on 12 op kurssi. Nyt hetki reflektiolle. Kuinkas tässä kävikään..

Mennyt
Mitä pohdinkaan TRIPEDA kurssin alussa reflektoidessa tulevaa.
"Tulevaisuuden opetustyössä aion ottaa käyttöön enemmän sellaisia padagogisia ratkaisuja, joissa oppilas tai oppilaat keskenään voivat osallistua itse tekemällä ja oppimalla hyödyntämään digitaalisia ratkaisuja oppimiseen ja myöhemmin työelämässä. Työelämän koulutuksissa tulisi myös enemmän käyttää alustoja oppimiseen."
Tähän koen saaneeni eväitä ja varmuutta. Halusin ottaa tähän pelillistä otetta. Sain paljon uusia työnkaluja, joita pitää vielä tutkia ajan kanssa ja niitä tänne eportfolioonkin esitellä. Olen ehdottomasti samaa mieltä, että työelämässä näitä alustoja saisi olla enemmän käytössä. Olisi hienoa päästä rakentamaan lisää oppimisympäristöjä ja hyödyntämään opittua. ( hihat on kääritty jo valmiiksi )
"Aikaisempiin pedagogisiin toteutuksiin verrattuna tulevaisuuden toteutuksiin voisin ottaa enemmän tekoälyn mahdollisuuksia. Nyt tulee kysyttyä tekoälyltä samaan kuin mitä olen kysynyt oppilailta Tunnistan, että mahdollisuuksia olisi opettaa oppilaita hyödyntämään tekoälyä koulussa ja tulevassa työssän nykyistä enemmän kuten CVn teossa tai työn haussa."
Tekoälyn kehitys on ottanut isoja harppauksia jo kurssin aikana. Se on jo niin olennainen osa omaa tekemistä, että sitä ei ajattele enää erillisenä hyhmäsenä mahdollisuutena. Vauhdissa mukana pysyminen ja uusiin AI sovelluksiin tutustuminen ottaa aikansa, mutta mielenkiintoista koitan pysyä vaudissa mukana.
"Haluaisin oppia tekemään tulevaisuudessa digitaalisia ratkaisuja, koulutuspaketteja, jotka ovat jollain alustalla ja jotka kestävät aikaa ja on mietitty mahdollisimman hyvin ja jotka soljuvasti vievät oppijan imussa tavoitteista loppupalautteeseen. Se pitää olla helppokäyttöinen, jonne voi palata ja jossa voi kommunikoida ja pyytää apua tarvittaessa. Sen täytyisi olla helposti ylläpidettä ja monipuolinen."
Tämä on ehkä kehittämistehtäväni suurin anti, että teki pegagogisen käsikirjoituksen. Se on hyvin mietitty, jossa näkyy miten edetä ja kaikki tietää missä mennään tavoitteista loppupalautteeseen. Se taipuu hyvin eri digitaalisiin ratkaisuihin. Olen mielestäni sisäistänyt tämän. Hienointa kehittämistehtävän edetessä tajuta oman ajattelun kehittyneen aiheen ympärillä ja opettaja opintojen aikaset loputkin palaset loksahtelevat paikoilleen.
Nykytila
Nyt sitä on varmasti siinä vaiheessa, että pitää ajan kanssa rakentaa eportfoliota. Kehittämistehtävän kehitys jatkuu TRIPEDA opintojen jälkeenkin. Harjoitustehtäviä ja materiaaleja on suunniteltava rakennettava eteenpäin ja toivottavasti kehitystehtävän kurssi saadaan toteutettua lähitulevaisuudessa.
Tulevaisuus
Miten tästä eteenpäin. Tietysti olisi hienoa päästä hyödyntämään kaikkea tätä opittua ja koettua. Näen itseni kurssien ja koulutuspakettien rakentajana, opettajana, koordinaattorina. Sain tähän hyvät eväät. Ikuisena opiskelijana ilmoittauduin Aalto yliopiston kurssille, jossa sukelletaan radikaaliin luovuuteen =)
Siitä ei voi opettajalle haittaa näinä aikoina.








Comments