Itu alulle
- Taina Jääskeläinen
- Nov 18, 2024
- 2 min read
Updated: Nov 27, 2024
Mietin pitkään minkälaisen kehittämistehtävän haluaisin tehdä TRIPEDA II Kehittämistehtävänä. Päätin, että suunnittelen kansalaisopiston kurssin - osaamisperusteisen opintopistekurssin. Toivon, että kurssista olisi kävijälleen ja opintopisteen suorittaneelle hyötyä esim. alalle pyrkiessä todentaa osaamisen perusteita. Kurssin aihe on henkilökohtainen ja rakkaudesta lajiin. Tämä motivoi rakentamaan mieletöntä kurssia minulle ja kurssilaisille. Parasta on, että pääsen itsekin oppimaan taas uutta aiheen ympäriltä.
Olen itse opiskellut eri kansalaisopistoissa vuosikymmeniä ja on mielenkiintoista ajatella kurssia sekä opiskelijan, että opettajan näkökulmasta. Kutkuttavaa miettiä, miten kurssi voitaisiin mennä läpi digitaalisia työkaluja hyödyntäen ja pari syväoppimisenmallia käyttäen. Miten rakentaa mielenkiintoinen kurssi, joka sivuaa hieman aihepiiriltään alan eperusteita? Eperusteet on hyvä runko minulle rakentaa oman kurssini tavoitteet, vaikka kansalaisopistonkurssista onkin kyse. Kurssin runko olisi tarkoitus saada pakettiin vuodenvaihteessa, jolloin kansalaisopiston uusista kursseista päätetään. Kurssi on tarkoitus pitää syksyn25/kevään26 aikana. Kurssin kesto 10 oppituntia ja 17 tuntia omatoimista tai ryhmässä tekemistä.

Kävin kuuntelemassa parin tunnin hanke webinaarin " Me osaamme Kanta-Hämeessä!" Tässä hankkeessa Hausjärven kansalaisopisto, Lopen opisto ja Riihimäen kansalaisopisto ovat yhdessä saaneet Opetuksenhallituksen Vapaan sivistyön laatu- ja kehittämisavustuksen 2023.
Hanke on tuottanut mm. opettajan oppaan osaamisperusteisuuteen. Opas on hyvin selkeä ja informatiivinen opas kansalaisopiston opettajille. Haluan tutkia tämän peruspaketin lisäksi omaa opettajuuttani ja TRIPEDA II koulutuksen antia ja työstää itse kehittämistehtävä.
Heti tässä tuli mieleen, että haluan ehdottomasti ennen kurssia kerätä infoa ja saada kurssilaisten ajatuksia kursista jo ennen ensimmäistä kertaa, jotta opiskelijoiden toiveet ja ajatukset kurssista voidaan ottaa vielä huomioon tuntisisällöissä. Näin päästään etukäteen pohtimaa fiiliksiä ja ajatuksia siitä miksi on tullut kurssille ja mitä haluaa oppia ja mitä aiempaa tietoutta löytyy. En muista, että olisin kertaakaan kansalaisopistonkurssilla saanut etukäteen muuta kuin listan tarvikkeista, joita olisi hyvä olla mukana. Kurssin lopussa tipahtaa sähköpostiin perinteinen palautelomake. Kansalaisopiston kurssilla ei ole niin selvää opiskelijarajausta, joten kohderyhmänä voidaan pitää aiheesta kiinnostuneet konkarit kuin vasta-alkajat.
Teköäly alusta Napkins kiteytti yhdellä kuvalla ajatukseni aiheesta

Kysyin Adobe Express alustalta voisiko tekoäly generoida kuvan, joka kokoaisi kurssini tietäen mistä taustalla kyse. Tuloksena alla oleva kuva. Ei huono. Retkeilystähän tässä on kyse (erävaeltaminen) ja kurssin nimeksi tulee Retkeilyn perusteet 1 op, jossa sivutaan eräoppaiden eperusteita

Mitä seuraavaksi työn alle?
Määritellä osaamistaso, laajuus, osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä kirjoittaa opiskelijalähtöinen kurssikuvaus, osaamisen osoittaminen.








Comments