Reflektio
- Taina Jääskeläinen
- Sep 12, 2024
- 4 min read
Updated: Jan 27

Pedagogisella ratkaisulla tarkoitetaan opetuksen toteutukseen liittyviä aktiviteetteja ja toimintoja, jotka pitävät sisällään valinnat liittyen esimerkiksi pedagogiseen malliin, opetusmenetelmiin, oppimisympäristöön ja oppismisaktiviteetteihin sekä näihin liittyvään arviointiin, palautteeseen ja ohjaukseen. Näiden lisäksi voidaan kuvata ja tai liittää mukaan opetusmateriaalit.
Digipedagoginen ratkaisu taas viittaa siihen, että oppimisprosessissa on hyödynnetty digitaalisia oppimisympäristöjä ja/tai työvälineitä. Lisäksi, jos mahdollista, voidaan pedagogisen ratkaisun kuvaamiseen liittää myös tietoja kohderyhmästä eli siitä, kenelle ja millaiselle opiskelijaryhmälle suunniteltu kokonaisuus on tarkoitettu.
Henkilökohtainen digipedagogiikan kehityssuunnitelma TRIPEDA opintoja ajatellen
Mennyt
Ne pedagogiset teoreettiset mallit ja menetelmät, joita olen aiemmin käyttänyt ja oppinut vuosien saatossa on pohjautunut opettaja opintoihini ja niitä olen sitten soveltanut opetusryhmän ja aiheen mukaan. Mieleisin teoreettinen pedagoginen malli on ollut kokemuksellinen oppiminen. Kun opetan verkossa tai luokassa hyödyntäen digitaalisia alustoja olen ottanut tavoitteeksi, että ensin teoria ja sitten kokeillaan käytännössä yhdessä tehden ja reflektoiden. Toimintaani voisi kuvata myös digipedagogisella mallilla TPACK, jossa teen sisältöä ja esitän sen parhaani mukaan ja ymmärrys siitä että se auttaa myös oppilasta ymmärtämään ja oppimaan. Ja otan eri tilanteen mukaan sopivat digitaaliset välineet opetuksen ja oppimisen tueksi.
Teoriaan otan avuksi visuaaliset työkalut jos ne tukevat oppimista. Canvalla ja Powerpointilla olen tehnyt teoria osuuksia. Harjoitteissa olen käyttänyt QR koodeja, josta pääsee tehtävään, joka voi olla vaikka Youtube videon pohjalta tehtävä tai ääninauhoite, jonka olen nauhoittanut, jossa esimerkki asiakas soittaa yritykseen reklamaation ja sen pohjalta on keskusteltu tai oppilaat itse ovat nauhoittaneet tai videoineet kuvitteellisen tilanteen, joka yhdessä ryhmän kanssa puretaan ja keskustellaan ja reflektoidaan.

Nämä aiemmin kokeilemani pedagogiset ratkaisut ovat toimineet verrattain hyvin siihen tarkoitukseen mihin ne oli tarkoitettu. Tosin tieto eri menetelmistä ja alustoista lisääntyy kokoajan ja aina tuntuu, että sen ja sen voisi tehdä toisin ja testata miten toimii.

Sen mitä olen oppinut käyttäessäni digitaalisia ratkaisuja opetuksessa on se, että ei tehdä näitä ratkaisuja sen takia, että saadaan visuaalista silmäkarkkia aikaiseksi. Digitaalisuus on työkalu, jonka tarkoitus on auttaa oppilasta oikeasti oppimaan ja sisäistämään opittava asia. Liika digi voi olla myös rasite heille, jotka eivät koe sitä omakseen. Haasteena on, että pitäisi ottaa opeteltava asia haltuun tai saada oppimistehtävät tehtyä alustalla, jonka kokee vaikeaksi käyttää. Mielelläni olen tehnyt materiaalia eri tilanteisiin, Vähän lisää bonustehtäviä jos tarvitaan. Huolehdin, että heille joilla on haasteita materiaali on helppolukuista ja helposti käytettävissä ja kuvissa on panostettu siihen että ne esittävät ja auttavat havainnoimmaan asiaa teorian tueksi.

Palautteen anto on ihanan helppoa digitaalisesti toteutettuna. Haastavisssakin ryhmissä olen kivasti saanut palautetta. Joskus se että, oppilas jaksaa vielä käydä klikkaamassa tunnin päätteeksi QR koodin takaa palautetta (esim. MS Forms ) ja klikkaamassa mahdollista päivän fiiliksen mukaan emoji kasvoja voi olla riittävää.

Nykytila
Tällä hetkellä en päätoimisesti opeta koulumaailmassa, suunnitteilla on kansalaisopiston verkko-opintoja. Opetan kuitenkin työelämässä päivittäin asiakaspalvelijoita käyttämäään eri teknisiä ratkaisuja. Vaihtoehtoja digitaalisien menetelmien käytöstä on paljon ja niiden tutkimiseen menee paljon aikaa ja resursseja. Digipedagogisisa menetelmissä on se haaste, että ne ovat hyvin erintasoisia ja hintaisia vaihtoehtoja. Jotta pääsisi kiinni siitä onko, jostain ratkaisusta minulle opettajana ja varsinkin oppilaan oppimisen kannalta hyötyä vie paljon aikaa. Mutta niitä mitä olen päässyt hyödyntämään on pidetty. Olen saanut palautetta siitä, että materiaalin visuaalisuus helpottaa ymmärtämään hyvin teoreettista ei käsin kosketeltavaa aihetta paremmin. Esimerkiksi opettaessa asiakaspalvelua, joissa mietitään millaista asiakaspolkua asiakas käy läpi ostaessaan palvelun tai tuotteen ja mitä eri vaiheita siinä on jo ennenkuin asiakas saapuu liikkeeseen tai kotisivuille tms. kuvat ja kaaviot ovat avuksi.
Erilaiset pelit ovat olleet kivoja rakentaa kuten bingoja. Olen niitä muunnellut sitä mukaa mikä milloinkin on aihe. Bingoja olen käyttänyt edellisen tunnin kertaamiseen. Minulle on aina ollut tärkeää, että alussa
käydään tunnin tavoite ja sitten annan pohdittavaa näkökulmia ennenkuin käydään teoriaan kiinni.

Teoriaa ja tehtäviä ja lopuksi palaute. Tämä kaavan olen kokenut toimivaksi ja olen saanut siitä hyvää palautetta. Palautteenanto on minulle hyvin tärkeää ja mielelläni rakennan palaute mahdollisuuksia, jossa haluan palautetta myö itselleni.

Digitaaliset ratkaisut olisivat varmasti erilaisempia jos olisi mahdollisuus käyttää lisenssimaksullisia ohjelmia enemmän kuten thinklinkiä https://www.thinglink.com/fi/
Olen yhdeltä ammatiltani ohjelmoija ja järjestelmäasiantuntija ja luonnostani otan haltuun uudet ohjelmistot kunhan resursseja olisi tarpeeksi tutkimiseen ja arvioimiseen mihin mikäkin softa tai alusta omassa työssäni toimisi. Olen opiskellut myös eri alustoja visuaalisuuteen liittyen ja koen ne omaksi.
Jos katsoo eri näkökulmista digitaalisia ratkaisuja mitä olen käyttänyt niin haluaisin vielä lisää keskustelua ja imua tuntiin. Tämä tietenkin riippuu opetanko nuoria vai aikuisia ja mikä aihe on. Joskus otan tietoiseksi kuva aiheen, jonka tiedän aiheuttavan keskustelua, mutta samalla tulee käsiteltyä opittava aihe kuten minkälainen olen itse asiakkaana tai minkälainen olisin myyjänä.

Tulevaisuus
Tulevaisuuden opetustyössä aion ottaa käyttöön enemmän sellaisia padagogisia ratkaisuja, joissa oppilas tai oppilaat keskenään voivat osallistua itse tekemällä ja oppimalla hyödyntämään digitaalisia ratkaisuja oppimiseen ja myöhemmin työelämässä. Työelämän koulutuksissa tulisi myös enemmän käyttää alustoja oppimiseen.
Aikaisempiin pedagogisiin toteutuksiin verrattuna tulevaisuuden toteutuksiin voisin ottaa enemmän tekoälyn mahdollisuuksia. Nyt tulee kysyttyä tekoälyltä samaan kuin mitä olen kysynyt oppilailta Tunnistan, että mahdollisuuksia olisi opettaa oppilaita hyödyntämään tekoälyä koulussa ja tulevassa työssän nykyistä enemmän kuten CVn teossa tai työn haussa.

Haluaisin oppia tekemään tulevaisuudessa digitaalisia ratkaisuja, koulutuspaketteja, jotka ovat jollain alustalla ja jotka kestävät aikaa ja on mietitty mahdollisimman hyvin ja jotka soljuvasti vievät oppijan imussa tavoitteista loppupalautteeseen. Se pitää olla helppokäyttöinen, jonne voi palata ja jossa voi kommunikoida ja pyytää apua tarvittaessa. Sen täytyisi olla helposti ylläpidettä ja monipuolinen.
Ainahan opettaja voi haaveilla =)








Comments