Syväoppiminen
- Taina Jääskeläinen
- Jan 18
- 2 min read
Updated: Jan 22
Syväoppiminen - Opiskelija osaa soveltaa opittua, osaa tulkita oppimaansa, osaa tutkia ja vertailla, jotta pääsee kohti päämääränsä. Suunnitellun idun eli retkeilykurssin ydinajatus on teoreettisen tiedon käytäntöön soveltaen opiskelijan tarkoituksiin.
Autenttiset lähtökohdat ovat kurssin lopullisen suunnittelun lähtökohtana. Ennen kurssin alkua opiskelija saa kyselylomakelinkin (Forms) Kyselyssä haastetaan opiskelijaa miettimään minkälainen retkeilijä on nyt tai tulevaisuudessa haluaa olla. Haluaako haastaa itseäesimerkiksi pitkälle vaellukselle vai haluaako mennä luontoon nauttimaan ja lähiretkeilemään. Kartoitetaan minkälainen ymmärrys ja osaaminen retkeilystä tällä hetkellä on? Alkukartoitus määrittää hyvin pitkälle sitä mitä eri teemoissa tullaan painottamaan. Esimerkiksi retkivarusteet ovat sidoksissa siihen minkälainen retkeilijä haluaa olla nyt tai tulevaisuudessa. Autenttisia lähtökohtia selvittäessä voi miettiä myös miten vertaisoppimista voidaan hyödyntää kurssilla dialogin kautta.
Itseopiskeluvaihe Itseopiskeluun orientoidutaan heti kurssinalussa jos on suorittamassa opintopistettä. Itsenäistä opiskelua on 17x60 minuuttia, jossa tehdään retkisuunnitelmaa haluamallaan tavalla ja palautetaan työ arvioitavaksi opettajan sähköpostiin määrä ajassa. Siinä tulee käydä ilmi mm. retkelle valmistautuminen (varustelistaus), käytettävissä oleva aika, reitinpituus, päivä etenemät, varusteet, ruokailut, missäleiriydyt ja miten, kohteen ominaisuudet ja yleispiirteet, jotka tulee ottaa huomioon suunniteltaessa kuten turvallisuus, kulkuyhteydet)

DIALOGIOSAAMINEN/OHJAUS
Varmistetaan kaikkien osallisuus ja varmistetaan hiljaisten äänikin kuuluville. Tuetaan ja rohkaistaan eteenpäin ohjaamisen kautta. Tuetaan koko kurssin erivaiheissa itseopiskelua.
Kun otetaan haastavia käytännönasioita haltuun yhdessä voidaan lisäksi ottaa kohdennettua ohjausta ja varmasti tulee luonnostaan myös vertaisoppimista, kun yhdessä tehdään eri taustoilla ja osaamistaidoilla.
HAVAINNOIDAAN, TARKKAILLAAN, VERTAILLAAN, KUUNNELLAAN, JA KYSELLÄÄN JOTTA OPITAAN
DIGITAALISET YMPÄRISTÖ
Digitaalinen ympäristö tukee tiedonjakamista ja soveltamista ja itseopiskelua. Powerpoint tai Canva esitys, jossa alustetaan teemaa
Annetaan itsenäiseen työskentelyyn video, blogi tms. alustan kautta tukevaa materiaalia tehtäviin, joihin voi palata kurssin aikana ja sen jälkeen.
Yhteinen alusta, jossa jaetaan ajatuksia ja voidaan kurssin jälkeenkin pitää yhteyttä ja reissukokemuksia jos niin halutaan esim. Facebook ryhmä tms. mikä yhdessä kurssilla näin päätetään )

Aiheesta tuli suoritettua myös osaamismerkki minkä myönsi Tampereen korkeakouluyhteisö









Comments