top of page
Search

Syväoppiminen

  • Writer: Taina Jääskeläinen
    Taina Jääskeläinen
  • Jan 18
  • 2 min read

Updated: Jan 22

Syväoppiminen - Opiskelija osaa soveltaa opittua, osaa tulkita oppimaansa, osaa tutkia ja vertailla, jotta pääsee kohti päämääränsä. Suunnitellun idun eli retkeilykurssin ydinajatus on teoreettisen tiedon käytäntöön soveltaen opiskelijan tarkoituksiin.


Autenttiset lähtökohdat ovat kurssin lopullisen suunnittelun lähtökohtana. Ennen kurssin alkua opiskelija saa kyselylomakelinkin (Forms) Kyselyssä haastetaan opiskelijaa miettimään minkälainen retkeilijä on nyt tai tulevaisuudessa haluaa olla. Haluaako haastaa itseäesimerkiksi pitkälle vaellukselle vai haluaako mennä luontoon nauttimaan ja lähiretkeilemään. Kartoitetaan minkälainen ymmärrys ja osaaminen retkeilystä tällä hetkellä on? Alkukartoitus määrittää hyvin pitkälle sitä mitä eri teemoissa tullaan painottamaan. Esimerkiksi retkivarusteet ovat sidoksissa siihen minkälainen retkeilijä haluaa olla nyt tai tulevaisuudessa. Autenttisia lähtökohtia selvittäessä voi miettiä myös miten vertaisoppimista voidaan hyödyntää kurssilla dialogin kautta.


Itseopiskeluvaihe Itseopiskeluun orientoidutaan heti kurssinalussa jos on suorittamassa opintopistettä. Itsenäistä opiskelua on 17x60 minuuttia, jossa tehdään retkisuunnitelmaa haluamallaan tavalla ja palautetaan työ arvioitavaksi opettajan sähköpostiin määrä ajassa. Siinä tulee käydä ilmi mm. retkelle valmistautuminen (varustelistaus), käytettävissä oleva aika, reitinpituus, päivä etenemät, varusteet, ruokailut, missäleiriydyt ja miten, kohteen ominaisuudet ja yleispiirteet, jotka tulee ottaa huomioon suunniteltaessa kuten turvallisuus, kulkuyhteydet)



Tekoälyn kuva aiheesta Syväoppiminen
Tekoälyn kuva aiheesta Syväoppiminen



DIALOGIOSAAMINEN/OHJAUS


  • Varmistetaan kaikkien osallisuus ja varmistetaan hiljaisten äänikin kuuluville. Tuetaan ja rohkaistaan eteenpäin ohjaamisen kautta. Tuetaan koko kurssin erivaiheissa itseopiskelua.

  • Kun otetaan haastavia käytännönasioita haltuun yhdessä voidaan lisäksi ottaa kohdennettua ohjausta ja varmasti tulee luonnostaan myös vertaisoppimista, kun yhdessä tehdään eri taustoilla ja osaamistaidoilla.


HAVAINNOIDAAN, TARKKAILLAAN, VERTAILLAAN, KUUNNELLAAN, JA KYSELLÄÄN JOTTA OPITAAN

DIGITAALISET YMPÄRISTÖ


  • Digitaalinen ympäristö tukee tiedonjakamista ja soveltamista ja itseopiskelua. Powerpoint tai Canva esitys, jossa alustetaan teemaa

  • Annetaan itsenäiseen työskentelyyn video, blogi tms. alustan kautta tukevaa materiaalia tehtäviin, joihin voi palata kurssin aikana  ja sen jälkeen.

  • Yhteinen alusta, jossa jaetaan ajatuksia ja voidaan kurssin jälkeenkin pitää yhteyttä ja reissukokemuksia jos niin halutaan esim. Facebook ryhmä tms. mikä yhdessä kurssilla näin päätetään )



Mitä syväoppimimisen näkökulmia voitaisiin ottaa kurssin eri vaiheisiin
Mitä syväoppimimisen näkökulmia voitaisiin ottaa kurssin eri vaiheisiin

Aiheesta tuli suoritettua myös osaamismerkki minkä myönsi Tampereen korkeakouluyhteisö




Syväoppimisen suunnittelu osaamismerkki
Syväoppimisen suunnittelu osaamismerkki


 
 
 

Comments


  • Facebook
  • Instagram
teacher _edited_edited.jpg

Hei, Kiva kun poikkesit sivuillani!

Yhteydenotto

Kiitos viestisi on lähetetty!

© 2024 by Turning Heads. Proudly created with Wix.com

bottom of page